Strategie in familiebedrijven

Strategie in familiebedrijven
Waarom is een strategie of missie nodig voor een familiebedrijf? Waarom zou je je druk maken over deze dingen terwijl het in het hoofd van de ondernemer toch allemaal duidelijk is? Het kan toch ook prima zonder? En wat houden al die begrippen zoals familiale missie, strategische missie en bedrijfsstrategie eigenlijk in?
 

Familiale missie

Familiale missie zegt iets over wat we als eigenaarsfamilie/ondernemersfamilie willen. M.a.w.: is er een gedeelde eigenaarsmening. Een voorbeeld van een familiale missie is: het waarborgen van het bedrijf via familiale en regionale verankering. Als er binnen de familie verschil van mening bestaat over een familiaal bestaansrecht, dan is er een serieus probleem.
 

Strategische missie of mission statement

Een strategische missie gaat over ‘het anders zijn’. Uit een slagzin blijkt dat het bedrijf een unieke richting wenst aan te houden. In maximaal 35 woorden wordt het onderscheidend vermogen van het familiebedrijf omschreven inclusief een hoger doel. En wel zo dat iedereen het begrijpt en kan onthouden. Woorden als eigengereidheid en uniciteit spelen een rol.
 

Bedrijfsstrategie

De bedrijfsstrategie is een afgeleide van de bovengenoemde missies. Bedoeling hiervan is tegemoetkomen aan de ondernemingsdoelstellingen door het benoemen van producten en markten. En weg te blijven van prijsconcurrentie! Door het veranderen van deze doelstellingen kan het ook goed zijn dat de bedrijfsstrategie er anders uit komt te zien. Nieuwe markten worden bijvoorbeeld betreden of van bepaalde productgroepen wordt afscheid genomen.
 

Samenhang

Coherentie (samenhang) tussen al deze begrippen is erg belangrijk. Een bedrijfsstrategie moet altijd in relatie staan met een familiale missie. Een strategie of missie wordt binnen een familiebedrijf ook wel als het smeermiddel van het familiale systeem gezien. Een uitgekiende richting geeft duidelijkheid, wat de sfeer en motivatie ten goede komt. Met groei en investeringen kan bewuster worden omgegaan en eindeloze compromissen worden vermeden.
 
Wees dus een denkende doener en ga aan de slag met deze begrippen. Doe dingen anders en volg hierbij het pad niet. Ga juist daar waar er geen pad loopt en laat een spoor achter…!

 

Blog

Adviseur van een familiebedrijf

Naast kennis en kunde is de persoonlijke band met de opdrachtgever vaak erg belangrijk in de...
lees verder »

Opvolging vanuit de overdrager

Het merendeel van de ondernemers is helemaal niet met de opvolging bezig, laat staan dat ze weten...
lees verder »

Loslaten leiding en eigendom

In mijn dagelijkse praktijk zie ik met enige regelmaat bedrijfseigenaren bij opvolging richting de...
lees verder »

Familiebedrijven Blokker en Parlevliet & Van der Plas

In het NRC van 14 april 2018 stonden twee artikelen over bijzondere familiebedrijven: Blokker en de...
lees verder »

“De 4 succesfactoren van sterke familiebedrijven”

Het is al vaak benoemd, maar familiebedrijven presteren op lange termijn financieel beter dan...
lees verder »

Familieopstelling met paarden

Families die generatie op generatie met elkaar verweven zijn om het familiebedrijf verder te...
lees verder »

De sleutel van het familiesysteem

Het leiden van een familiebedrijf is geen sinecure. Je aandacht dient zich zowel op het zakelijke...
lees verder »

Plannen naar de volgende generatie

Hoe gaan familiebedrijven in de praktijk om met het opvolgingsvraagstuk? In het Duitse vakblad DEGA...
lees verder »

Kiem van ondernemerstevredenheid

Ondernemers zijn vaak keihard aan het werk om resultaten te boeken en hebben daarbij vooral oog...
lees verder »

Het parallelle planningsproces

Tijdens opvolgingsprocessen is de kwaliteit van het proces vaak net zo belangrijk als de uitkomst...
lees verder »

Het familiebedrijf als pinautomaat

De praktijk leert dat de waarde van geld tijdens het dagelijks ondernemen en tijdens de opvolging...
lees verder »

De familie als bakermat

Familiebedrijven zijn complex; vooral degenen die al meerdere generaties meegaan.  Generatie...
lees verder »

Raad van Advies

Maar weinig familiebedrijven in het MKB zien de voordelen van een Raad van Advies. Vaak willen de...
lees verder »

Evaluatie Raad van Advies

fond® begeleidde recentelijk een kennissessie voor familiebedrijven van het MKB Deventer, over...
lees verder »

Kenmerken van de familiaire opvolger

De keuze wie het bedrijf over te nemen wordt vaak (te) lang vooruitgeschoven. Het is een lastig...
lees verder »

Plichten betrokken eigenaars

Betrokken eigenaars vormen een cruciale factor voor een goed draaiend familiebedrijf. Naast de...
lees verder »

Leiderschap en 360 graden feedback

Voor de continuïteit van het familiebedrijf is het belangrijk dat eigenaren en andere leiders...
lees verder »

Nieuwe toekomst familiebedrijven

De vreemde situatie waarin we ons nu allemaal bevinden, maakt dat je soms gaat nadenken. Zo zit ik...
lees verder »

Door welke bril?

Wie als adviseur familiebedrijven mag begeleiden, krijgt onherroepelijk te maken met...
lees verder »

Volgende generatie

‘Het familiebedrijf is in bruikleen van de generatie na mij’. Een mooie uitspraak die...
lees verder »

Familiaire opvolging?

Opvolging is vaak een cruciaal scharnierpunt in de continuïteit van het familiebedrijf....
lees verder »

De koning en zijn kroonprins

Een praktijkcase! Het leek zo mooi allemaal: een hoogopgeleide jonge ondernemer met ambitie zou het...
lees verder »

Het familiestatuut

Vaak wordt in de wandelgangen bij het besturen van (familie)bedrijven het woord...
lees verder »

Extern management binnen familiebedrijven

Uit diverse studies is gebleken dat de komende jaren er binnen familiebedrijven een tekort aan...
lees verder »

Cross family learning

Een krachtige impuls voor het goed voorbereiden van de opvolging, is het sparren met andere...
lees verder »

Snoeien familieboom

Familiebedrijven hebben sterk de neiging te vertakken in volgende generaties. De oprichters hebben...
lees verder »

Afhechten

Na een periode van veranderingen binnen de bedrijfsfamilie is het goed afhechten van eventuele...
lees verder »
27
Benieuwd wat wij voor uw
familiebedrijf kunnen betekenen?

Neem geheel vrijblijvend contact op